Keresés

Hiányosságok

N. Vilmos levele

Javasolni szeretném a kerülés útvonalán, burkolatán az útvonal, az irányok jelölésének gyakori feltüntetését.
A nyár közepén hajtottuk körbe a tavat és elképesztően rosszul és hiányosan, gondatlanul, összességében primitívnek kell minősíteni az útvonal és irány (hol illetve merre kell haladni - kanyarodni - nem kiépített vagy felfestett bringaút esetén) jelöléseket. A véleményt csak olyan tapasztalatok alapján fogalmazom meg amelyek kötelezően követendő például szolgálhatnak/kellene hogy szolgáljanak, a teljesség igénye nélkül: pl. Fertő tavi körút, Szob-Budapest E-6-os útvonalak amelyeknél: a táblás jelölések két-oldalasak (mindkét irányból érkezők számára szólnak); minden esetben messziről is jól láthatóak (elsősorban nemcsak növényzet, de más sem takarja azokat, továbbá nem A-4-es méretűek, hanem nagyobbak); az útvonal nyomvonala irány-nyilas jelzésű (egyenes vagy kanyarodó irányok, kereszteződések); településnév kihelyezett a bringaút mentén is; a táblákon tájékoztatást adnak a következő vagy a kiemelt települések aktuális távolságáról.
Ami általánosan hiányzik az útvonalon az a burkolati jelek teljes hiánya! A burkolati jelekkel jelentő mértékben ki lehet váltani a drága táblás jelzéseket is, és pontosan, aktuálisan lehet informálni a bringást, az útvonal nyomvezetéséről.
Nagyon hiányoznak a segédmotoros kerékpároknak KRESZ-minősített mopedek-robogók, motorok kitiltó jelölése, az egész kiépített útvonal kapcsán. Elképesztő, hogy a nagymértékű baleset-forrás ellenére (lásd: keskeny kerékpárúton kétoldalas zsákkal felszerelt kerékpár és a nem 20 km-es sebességgel szembejövő vagy előző, nem ritkán széles szarv-kormányú motoros találkozásának eredménye) engedélyezett ezen motoros járművek kerékpárút használata.
Szükségesnek érzem leszögezni, hogy nem első mérgemben írtam le javaslataimat, hanem azért hogy lehet és kell tenni valamit egy komfortosabb információs szolgáltatás kialakítása érdekében. A felvetett próblémákat nem csak mi érzékeltük, hanem külföldiek is jelezték, akikkel az ellentétes útvonalú kör során 2 alkalommal is találkoztunk, és mindkétszer azután érdeklődtek, hogy hogyan, merre tovább?

A sima útburkolatról talán majd egy más alkalommal, mert annak kialakítása, egy elkészült burkolat esetében történő átalakítása, már nagyon "macerás" lenne. Persze a kritikán aluli minőségű kivitelezői munka nagymértékben rontja egy-egy út vagy útvonal íránti érdeklődést illetve a komfort-érzetet. Mert fel kell tenni a kérdést, ki szereti, ha mondjuk 100-110 km-en keresztül az agya szétrázodik az ocska minőségű munka eredményén?

Akad néhány dolog a Bringakörúton ami kijavításra vár

Írjátok meg észrevételeiteket a Balatoni Bringakörúttal kapcsolatban az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre.

Veszélyes pontok a bringakörúton
• A rosszul belátható éles kanyarokat érdemes lenne tükrökkel és a kanyarra figyelmeztető előjelző táblákkal ellátni. Ezek a nagyon szűk kanyarok mindig magukban hordozzák a szembejövők oldalára történő átsodródás veszélyét. A Pilisi parkerdőgazdaság területén a szembejövő forgalomra is tábla figyelmeztet ott, ahol ez indokolt.
Ilyen, rosszul belátható kanyar van például Füred és Csopak között a nádasban.
• Ahol a terület adottságai lehetővé teszik, a nagyon kis ívű kanyarokat érdemes lenne kitágítani. Boglár és Fonyód között van ilyen nagyon éles derékszögű kanyar, de pl. Udvariban is derékszögű kanyarokkal kerüli ki a kerékpárút a futballpályát. De az legalább belátható.
• Almádi és Fűzfő között van egy hosszanti rács az úton, ami a keskeny kerekű biciklik számára veszélyes lehet. Sajnos ez az egyik irányból eléggé rosszul észrevehető.
• Számos helyen a kerékpárút közepébe épített acél vagy betonoszlopokkal akadályozták meg az autók behajtását. Számos ilyen oszlop azóta eltávolításra került, viszont egy 20 cm körüli csonk maradt a helyükön. Ez még veszélyesebb, mintha az egész oszlop ott lenne, hiszen alig lehet észrevenni, főleg csoportban haladás esetén, amikor kevésbé lehet előre tekinteni.
• Révfülöpön a hajóállomástól nyugatra levő szakasz egy viszonylag meredek rézsűvel rögtön a Balatonba szakad le, ami balesetveszélyes lehet, ha egy hirtelen elénk vágó másik kerékpáros vagy gyalogos útjából ki kell térni. Egy útpadka hasznos lenne itt.

Ahol indokolatlan a kerékpározás tilalma a kerékpárúttal párhuzamos úton
• Balatonberényben külön kiépített kerékpárút van. Ez önmagában jól használható, de a mellette haladó autóúton indokolatlan a kerékpározni tilos tábla kitűzése, mert nincs akkora forgalma, mivel ez egy összekötő út, és nem a 7-es főút. A kerékpárút viszont minden sarkon keresztezi a betorkolló utcákat.
• Bogláron a platánsor mellett is van kerékpárút, ami kellemes, árnyékos jellege miatt inkább sétaútnak alkalmas. Az utca forgalma egyáltalán nem indokolja, hogy itt ne lehessen kerékpározni.
• Lellén, a Lelle felső felé vezető út egy szakaszán széles, járda jellegű kerékpárút van ott, ahol az utca is széles és kis forgalmú. Ez a „kerékpárút” sokkal inkább babakocsitolásra alkalmas, sőt arra kimondottan ideális, mert igen jó minőségű aszfalt.

A kerékpárút nyomvonala körüli kérdések
• Balatonfűzfő és Kenese illetve Kenese és Akarattya között a kerékpárút a 71-es út Balatonnal átellenes oldalán halad. Fűzfő és Kenese között valószínűleg ez szükségszerű, mert a másik oldalon nincs hely, a vasút szinte közvetlenül a parton halad.
Kenese és Akarattya között viszont a 71-esnél is nagyobb szintet kell leküzdeni. Itt valószínűleg lehetne ideálisabb nyomvonalat találni. Emiatt viszont a kerékpárút többször keresztezi a 71-est.
• Az északi parton sok helyen előfordul, hogy a kerékpárút hol a part közelében, néhány kilométert megtéve viszont a hegyek oldalában halad tovább, a közöttük levő összekötő út viszont jelentős többletkilométerekkel és szintemelkedéssel terheli a kerekezőket. Ezeken a szakaszokon érdemes lenne kedvezőbb nyomvonal kialakításának lehetőségét keresni.

A kerékpárút találkozásai más utakkal
• Több helyen előfordul, hogy a bringakörút elsőbbségadásra kötelezett a keresztező üdülőkhöz, kempingekhez bevezető utakkal szemben. Véleményem szerint ez indokolatlan, hiszen a bringakörút is egyfajta főútnak tekinthető. Ilyen van pl. Gyenesdiáson a kempingbe bevezető útnál.
• A déli part nagy részén a bringakörút nem önállóan kiépített kerékpárút, hanem kis forgalmú utcákon és összekötő utakon van elvezetve. Ezeket az utakat mégis értékelnünk kell, hiszen a többcélú használatból eredően sok esetben ezeket jobban karbantartják, mint a különálló kerékpárutakat, amelyekre igen ritkán jut figyelem. Meg lehet nézni például a Szárszó és Öszöd közötti szakasz minőségét.

A kerékpárutat érintő rendezvények
Valószínűleg nem lehet elkerülni, hogy különféle rendezvények – koncertek, kirakodóvásárok – alkalmával helyenként időlegesen a kerékpárutat más célra foglalják el. Ezt a kerékpárosoknak is el kell fogadniuk, mint ahogy rendezvények alkalmával az autóúton is vannak korlátozások. Az azonban elvárható a rendezvények szervezőitől, hogy az ilyen eseti lezárásokat időben jelezzék, lehetőleg ott, ahol célszerű letérési lehetőség van. Ha a helyi adottságok lehetővé teszik, érdemes erre az időre alkalmas – az országúttól különböző – elkerülő utat kijelölni.

K. András észrevételei