Keresés

Az alábbi cikket közölte az mno.hu Harc a KRESZ félremagyarázása ellen címmmel:
 
Meghökkentő dolgokat tartalmaznak a KRESZ bringásokra vonatkoztató passzusai – például a bukósisakról, a jobbról előzésről és a 10-es, 20-as, 30-as, 40-es és 50-es sebességhatárról. Kapkodjuk a fejünket, mennyi mindent kell tudni. Alig fért bele a fontosabbja ötezer leütésbe.

altItt a karácsonyi szünet: sokaknak a rohangászásról szólnak ezek a napok, vagy épp a bejglit töltjük kolbászként a szájnyílásunkba. Tegyük – és dolgozzuk le bringán! Ennyit az ideológiáról, és most minden átmenet nélkül beszéljünk a hüvelygomba helyett arról, amire a hétköznapokban is figyelnünk kell, hát még ebben a tompultabb időszakban; a közlekedés rendjének általános szabályairól. Sok ugyanis a félreértés, a felesleges óvatoskodás, a legtöbb azonban a tévhit és a szabályszegés a biciklizők körében. A Webkressz.hu-n összekapirgálták a kerékpárosokra vonatkozó legfrissebb passzusokat, nincs más hátra, mint végiglapozni a 15 oldalas cuccot.

Még mielőtt paragrafusjeleket rajzolgatnék, elsősorban a bicikliző magamat kell figyelmeztetnem: „Közúton az autósokra vonatkozó szabályok rád is vonatkoznak!” Kocsmába tehát – a jelenleg érvényes szabályozás szerint – nem indulunk négy és két keréken sem. (Az ittas biciklizésért százezres bünti jár.) És akkor mélyedjünk el a többi fájdalmas vagy éppen hasznos tudnivalóban.



altCsakúgy, mint az autók esetében, a KRESZ rendelkezik a kerékpárok felszereléséről is, kötelező és ajánlott cuccok vannak. A meglepő dolgok már itt elkezdődnek. Az még egyértelmű, hogy a fehér színű első és a vörös színű hátsó fényforrás lételem, mint ahogy egyértelmű, hogy első és hátsó féknek is lennie kell. Viszont nem maradhat le a csengő sem, valamint az első, borostyán sárga küllőprizma, és sötétben, valamint nem lakott területen a fényvisszaverő ruházat használata. Két dolog furcsa, de nem része a kötelezőeknek: a bukósisak és a kilométeróra. Előbbinek talán volna létjogosultsága, utóbbit nem kötelezővé tenni pedig azért értelmetlen, mert van egy csomó sebességi korlát a biciklivel kapcsolatban. Lakott területen 40-nel hajthatunk, azon kívül 50-nel, de csak akkor ha van sisakunk, anélkül „csak” 40 km/h-val. Kerékpárúton 30 a megengedett maximális sebesség, a gyalogos-kerékpáros zónában 20. Kekeceknek mondom, hogy ha vontatják őket, és úgy mennek gyorsabban, az triplán gáz, mert egy, megy a tüdőbe egy az egybe' a pötymék, kettő, túllépik, amit nem szabad, és három, biciklit vontatni is tilalmas.

Mint azt előző blogbejegyzésemben jeleztem, a kutyasétáltatók számomra nem kóserok, de így vannak ezzel a KRESZ megalkotói, kutyát futtatni ugyanis szintén nem szabályos bringával, ezen kívül pedig bármilyen fura is, de kormányt elengedve haladni és nem gyermekülésen embert szállítani is.

altKövetkezzenek a helyszínek. Ahol kerékpárút vagy -sáv van, ott bizony kötelező azt használni, a sávot viszont csak egy irányban ildomos. Buszsávban tekerni tilos, hacsak tábla nem jelzi, hogy nem – ilyen táblával még nem találkoztam itthon. Nem hinném, hogy akad, aki nem tudja a sztrádára vonatkozó passzust (12 év alatt még autóúton sem szabad menni), de majdnem ennyire nem szabad a járdán tekerni, utóbbi alól az ad felmentést, ha az autóknak való út nem alkalmas biciklizésre, mondjuk azért, mert földút. Erről viszont nem tudom, ki tud, de egymás mellett biciklizni járdán és úttesten mindig, minden körülmények között tilos, szabályerősítő kivételt csak az alábbi szürke képen látható felfestéssel találunk, mondjuk a Kiskörút tájékán.

Volt nemrégiben egy módosítás, amit a sajtó nagy része félreértett: hogy egyirányú utcába behajthatnak a biciklisek szemből. Bakker, ez nincs így! Aki ilyet leírt, az bajba sodorja egyrészt a bringásokat, másrészt felidegesíti az autóval közlekedőket. A szabály helyesen úgy szól, hogy abba az egyirányúba hajthatnak be a biciklisek a tilos jelzés ellenére, ahol a tábla alatt ki van írva, hogy behajthat bicikli, taxi vagy busz. Van még egy olyan, hogy „gyalogos zóna”, itt tízzel lehet hajtani.

altAz elsőbbségadás témájában az aranyszabályt kell, hogy előhúzzuk: úttesten autók vagyunk. Viszont itt is van pár, talán meghökkentő tudnivaló. Amikor zebrán kelünk át, leszálláskor előnyünk van (a rendőri integetések fölött is!), ha maradunk rajta, nincs. A másik, hogy ha a bicikliút átmegy az úttest egyik oldaláról a másikra, és nincs tábla vagy lámpa, a jobbkézszabály érvényesül. Ez persze következik abból, hogy én vagyok az autó...

Az Andrássy úton tapasztaljuk sokszor, hogy a bicikliseknek tök mást mutat a lámpa, mint a velünk párhuzamosan haladó kocsiknak. Itt viszont nem változhatunk hirtelen autóssá kerékpárosból vagy vissza, szépen be kell tartanunk mindent, ami a reánk vonatkozik, és követnünk a háromszínű biciklis lámpa jelzéseit, különben jogosan csapnak el balról a sugárútról lekanyarodók. Fájni fog.

Az alábbi sem régi változás, ezért jó tudni: piros lámpánál a sor elejére kúszhatunk, itt a jobbról előzés elméleti tilalma sem érvényes, de irányváltásunkat kötelező kézzel jelezni, ha sáv egyik oldaláról a másikra térünk át, akkor is. Az autósoktól is ezt várjuk el, ugye... Hajrá!

 

 

Forrás: www.mno.hu